Algemene absintdiscussie

Je allereerste absint ervaring

Christian (04/09/06 om 18:37:38):

Welke absint was de eerste die je ooit proefde/dronk?
natuurlijk is aanvullende informatie welkom,zoals het waarom juist die,of hoe je er toe gekomen bent om absint te gaan drinken.

Mijn eerste fles was:
Staroplzenecky absinth...omdat deze mij goedkoop leek,en de fles mij wel aansprak,(ik had hem trots op een plank gezet,zodat iedereen kon zien dat ik echte absinthe in huis had..) :D,na het zien van de film From Hell,besloot ik ook het vuur ritueel te doen,in een donker kamertje na wat absint over de lepel met suiker gegoten te hebben,en daarna in de brand te hebben gestoken (ik voelde me weer een echt ondeugend jochie).. ;) versreidde er zich een aparte geur,in de kamer,niet lang daarna nam ik een eerste slok..ik wist eigenlijk niet wat ik ervan denken moest...lekker vondt ik het niet,wel apart,ik kwam er al gauw achter (en dat zonder iets erover gelezen te hebben) dat dit nooit de echte absinthe kon wezen...in mijn verdere zoektocht besloot ik dan maar de illegale weg in te slaan,en via via een fles LaBleue te bestellen..(Betina's La Bleue #1):en dat was eigenlijk mijn eerste echte absinthe ervaring.

 

F@TM@N (04/09/06 om 19:09:18):

mijn eerste ervaring met absint was van de zomer

vond anijsdrankjes eigelijk altijd wel lekker ...kreeg zelfs vroeger als kind voor het slapen anijsmelk..
en op vakantie in frankrijk en griekenland dronk ik altijd graag een paar glaasjes pastis /ricard ...uzo

van de zomer las ik er over en ben begonnen met te kopen wat er hier in dordrecht voor handen was

en dat was pernod en teichenne  welke ik de eerste proefde weet ik echt niet meer ,wat ik nog weet was dat ik om 13:00 uur begon met proefen en om een uur of 18:00 als een balletje op m`n nest lag ....m`n interesse was gewekt


 

sixela (04/09/06 om 19:51:06):

Pernod Tarragona van 1956.

't Heeft lang geduurd voor er iets beters kwam, helaas.

 

Nurgle (04/10/06 om 19:21:24):

Absente 55%, dit weekend. Het was de enige fles die ik hier tegenkwam, dus heb ik er een flesje van gekocht. Geen al te aangename ervaring moet ik zeggen. Ik kijk uit naar een beter merk om de 'echte' absint eens te proeven.

 

Helfrich (04/22/06 om 01:29:48):

Al jaren koester ik een bijzondere waardering voor aperitieven. Na een dag vol discipline en verplichtingen scherpen ze de zintuigen aan en bevrijden ze de geest. Niet minder dan dat. Ze markeren een keerpunt -- iedere dag opnieuw. Dat klinkt misschien zwaar, maar in feite stelt het niets voor. De eenvoudigste drankjes zijn ertoe in staat: een onbestemde droge witte wijn, een vermout, een pastis...

De absint was voor mij een vergif uit vervlogen tijden. Door mijn belangstelling voor de negentiende eeuw en de Romantiek werd ik er regelmatig zijdelings mee geconfronteerd. Die belangstelling richtte zich overigens voornamelijk op de Duitsland, waar niet veel absint werd gedronken. In Schopenhauer, Wagner en Nietzsche herkende ik de grondtoon van het bestaan, zoals ik die verder buiten mezelf nergens aantrof. Ik kwam in aanraking met ideeën die in Nederland als anti-academisch, ongehoord en verwerpelijk golden. Ideologieën uit de twintigste eeuw zouden moeten aantonen waarom dat zo was. Mij ging het eerder om geestkracht, oorspronkelijkheid, passie, autonomie, tragedie, om maar lukraak wat begrippen te noemen in relatie tot een fenomeen dat zich feitelijk nauwelijks tot niet laat verwoorden. Daar wil ik niet op ingaan. Met fascisme, nationalisme of wat voor ideologie dan ook, heeft het in ieder geval weinig te maken. Met dat soort dingen kunnen rancuneuze burgermannetjes zich beter onledig houden.

Een vergif uit een niet al te ver verleden. Opmerkelijk genoeg vond ik voornamelijk aansluiting bij een aantal illustere Franse auteurs. Voor wat betreft Nietzsche natuurlijk bij Foucault en de postmodernen, maar daar had ik het vrij vlot mee gehad. Schopenhauer, de meesterstilist die van het pessimisme een denksysteem heeft gemaakt -- bijna iedere auteur die mij iets te melden heeft vindt wel ergens aansluiting bij hem. Wagner, de omstreden boze tovenaar in een ongemakkelijke spagaat tussen Schopenhauer en Nietzsche, schept op onontgonnen gebied zijn symbolisch universum, een mythologie zonder Goed en Kwaad die langs de zenuwen schuurt, bewegend in de richting van een onbekende verlossing die voor altijd uitblijft. De bodemloze put van het verlangen.

Antwoorden en herkenning vond ik bij uiteenlopende auteurs, van Baudelaire tot Claude Lévi-Strauss. En natuurlijk bij de symbolistische kunstenaars. In Frankrijk dronken Baudelaire, de Romantici, de impressionisten en de symbolisten absint. Wat dat ook voor een vergif was, helemaal verkeerd kon het nooit zijn. Bovendien was het inmiddels verboden en blijkbaar niet enkel een elixer voor scheppende geesten, maar ook een gevaar voor de oppervlakkige, kleinburgerlijke massa. Interessant.

Ik leef hier aan de Duitse grens. Dat ervaar ik als een voordeel, want ik hoef maar een paar minuten te rijden om biefstuk te kunnen kopen die nog naar biefstuk smaakt, ham die naar ham smaakt en daarom niet in micrometerdunne flinters hoeft te worden verkocht, boter die geen "echte boter" heet maar desalniettemin minder met water is aangelengd dan wat in Nederland voor boter moet doorgaan (waar zelfs margarine boter heet). De Duitse keuken mag dan niet erg interessant zijn, maar de ingrediënten zijn er in de regel nog eetbaar. Natuurlijk doe ik mijn culinaire inkopen liever in België, maar dat is in mijn schaarse vrije tijd niet altijd haalbaar. Verder zijn de Duitse accijnzen betrekkelijk laag en is het aanbod aan eau-de-vie's en eenvoudige maar smakelijke tafelwijnen (geen Duitse) aantrekkelijker dan hier.

Zo gebeurde het dat ik het groene vergif vlak over de grens aantrof in de gedaante van Tabu 55. Geen al te prettige kennismaking, maar de interesse was gewekt. Een ontdekkingstocht begon die me ondermeer naar Pontarlier en Val-de-Travers voerde. In Nederland was absint niet alleen verboden maar ook nagenoeg onbekend. Behalve in Amsterdam waar de verkoop chemische rommel aanleiding gaf tot het proefproces van de twee bekende slijters. Ik besloot de oude liefhebberij van het distilleren te hervatten. Het vervolg acht ik genoegzaam bekend.

Dat vervolg is slechts een begin. Er valt nog steeds te leren en voorlopig zal ik nieuwe lijnen blijven uitzetten. In Nederland of daarbuiten. We zullen wel zien waartoe het zal leiden.

 

Z.v.E (04/22/06 om 12:01:37):

Het zal ergens in 2000 of 2001 zijn geweest dat ik een flesje Trenet vond bij de lokale drankenhandel...

 

radioflux (05/11/06 om 01:35:44):

Van het bestaan van absint was ik al tamelijk lang op de hoogte. De eerste verwijzing zal ik wel ergens in een boek tegengekomen zijn, maar welk en wanneer dat was ben ik allang vergeten. Voor zover ik toen wist werd het niet meer gemaakt, en wel omdat men er 'krankzinnig' van werd. (Amusant en typerend dat met alle vooruitgang in de psychiatrie, waar termen als 'waanzin', 'krankzinnigheid', en 'gestoord zijn' al decennia niet meer in het vocabulair voorkomen, de onkunde nog zo lang heeft doen vasthouden aan juist zulke terminologie om de klassieke lange-termijneffecten van 'absintisme' te omschrijven.) Maar mijn belangstelling werd niet voldoende geprikkeld. En verboden dranken, tja, dat was eigenlijk nog een beetje eng.

Met de popularisering van het Internet als (mis-)informatiebron, vele jaren later, kon ook ik de verleiding niet weerstaan om op zoek te gaan naar meer en harder feitenmateriaal. Een site met recepten was snel gevonden; maar een badkuip (voor de vodka) had ik niet, dus met mijn experimenteerdrang was het snel afgelopen. Huiskamerfilosoof als ik ook toen reeds was, zocht ik verder, en vond een andere site - een met wat accuratere informatie, en, verbazend genoeg, een waarop een bepaald merk commerciele absint (hee, dacht ik, het wordt dus wel gemaakt) zwaar bekritiseerd werd als zijnde immens populair maar de naam absint nauwelijks waardig. Dat merk, u raadt het, was natuurlijk Hills. Ik verloor opnieuw de belangstelling.

En weer jaren later, was daar plotseling het proces-Boorsma. Nu werd het wel erg makkelijk om het raadselachtige spul eens te proeven. Dus ik toog naar de slijter, en kwam thuis met een fles Pernod 68. Aan de droppigheid van dat oliemengsel moest ik kunnen wennen, dacht ik.

En opnieuw ging ik op zoek. Op het Internet was de hoeveelheid absint-gerelateerde sites inmiddels aanzienlijk gegroeid, en kwam ik regelmatig de naam 'Jade' tegen, vaak genoemd in een zin met de woorden 'authentieke bereiding', 'speciaal gekweekte ingredienten', 'voor de kenners', enzomeer. Mijn ingegroeide snobisme stond me vervolgens niet meer toe om zelfs maar een andere aanschaf dan dat fameuze Jade te overwegen.

Vanaf dat moment ging het bergafwaarts.

 

Nurgle (05/20/06 om 19:57:49):

Bij mij is er intussen een Libertine72 bijgekomen. Wat me meteen opviel toen ik ervan proefde was de prominente alcoholsmaal (voor mij toch, misschien had ik er eerst nog niet genoeg water bijgevoegd) en de zachte anijssmaak. Alleszins een enorm verschil met m'n Absente 55%. Ik ken er helaas nog veel te weinig van om de soorten kruiden en anijs van elkaar te onderscheiden, waardoor ik enkel zeker ben van de alcohol- en anijssmaak.

Maar alleszins een zeer goede absint voor mij, en een heel mooie louche als ik het zo bekijk. Een zeer aangename eerste 'echte' kennismaking...

 

picasso (09/07/06 om 11:49:21):

Best wel n leuke vraag...

Dat moet bij mij zo'n 10jaar geleden geweest zijn. Ik was toen 15 en op reis in Portugal. Absinthe kende ik toen alleen maar uit verhalen over de belle époque, gedichten van Rimbaud en Verlaine en films als "Bram Stoker's Dracula". Ik dacht dat het drankje volledig van de aardbol verdwenen was sinds de ban van 1920, omdat het op lange termijn "zot maakte". Groot was dan ook mijn verbazing toen ik in een klein Portugees dorpje in een nog kleiner winkeltje een fles zag staan.
Een fles "Neto Costa" was het. Het eticket was vergeeld en de fles stond op een stoffige schap helemaal achteraan in de winkel, alsof ze daar al eeuwen vergeten was. Gezien de winkelier er net zo uitzag (een oud mannetje met een witte snor), dacht ik zomaar even op één van de laatste overgebleven flessen van 1920 gebotst te zijn! Als puber in volle experimenteerfase heb ik dan ook wild van enthousiasme de fles gekocht. Nu, Neto Costa is niet meteen een merk dat ik vandaag nog zou kopen, maar mij hoor je er geen kwaad woord over zeggen. Ik heb echt ongelooflijk veel plezier beleefd aan die fles: elke keer ze openging (en ja, ik heb er zeker een jaar mee gedaan) leek het alsof ik met iets uiterst illegaals en mysterieus bezig was. Met enkele vrienden op bezoek konden de placebo's toen hun volle effect bereiken: op die momenten kreeg Absinthe ons echt wel zot... Maar daarmee was ook mijn interesse gewekt. Toen ik in 2000 uiteindelijk internetverbinding had thuis heb ik me pas beter kunnen informeren...een nieuwe wereld is toen opengegaan...ik heb de groene fee diep in de ogen gekeken, en het was liefde op het eerste gezicht.

 

lezArts_du_Soleil (09/09/06 om 22:11:03):

Het begon drie weken geleden. Ik stond bij de drankenafdeling bij een HyperU ergens in de provence. Ik vroeg aan mijn zwager of ze dat spul hadden wat van Gogh vaak dronk wat weer legaal was. We kwamen niet op de naam. In ooghoek zag ik toen een kartonnen verpakking met een v Gogh afbeelding. Voila l' absinthe!

Merk Absente met lepel erbij. Pastis ervaring voldoende dus met veel enthousiasme s avonds gespeeld met lepel en suikerklontje. Mysterieus en heerlijk was het. De absinthe heeft een minder overheersende anijssmaak en dat maakt het voor mij veel lekkerder dan pastis. Pastis is lekker als apero. de absinthe vind ik lekeer als ik hem puur drink.

Nadat de fles in anderhalve avond op was, met z'n tweeen, gezocht naar nieuwe voorraad. Maar helaas in de volgende twee supermarkten geen absinthe. Vlak voor aanvang terug reis mijn moeder gevraagd om te kijken bij Gall&Gall. Et voila!
Dit keer een Pernod van 68%. Is wat anders dan Absente van 55%. De pernod is zeer sterk en echt vol drinken gaat bij niet zo. Ik neem een slokje en laat hem even chambrerebn in mijn half open mond. Het is dan net of je geen vloeistof drinkt. Dit smaakt super. Ik ben nu natuurlijk wel benieuwd naar andere merken en varianten van drinken.
Volgende week weer kamperen met zwager en dan gaat er een fles Absinthe mee. Ik heb als verrassing al twee t-shirts van de groene fee besteld.

 

sixela (09/09/06 om 22:59:51):

Als je een Pernod 68 al goed vond, wacht maar tot je een Duplais, een Kübler een Helfrich of één van nog vele andere goede merken echte gedistilleerde absint proeft...

 

pasjer (10/26/06 om 18:50:20):

versinth la lanche.... HEERLIJK!!!!! rijkt geweldig, en een vrij zachte smaak, zit wel een thujon gehalte van 33/100 in, de winkelier zij dat ik et niet zwaarder kon krijgen in nederland, maar dat hallicuneren is stierepoep, ik had nergens last van(behalve dat ik kacheltje lam was ;) )

 

sixela (10/27/06 om 13:50:10):

Ofwel is het een grap, ofwel heb je anders last van - of beter gezegd, heb je last van het gebrek aan iets.

Om over thujon te zeveren op dit forum...

 

petervr (11/24/06 om 23:05:45):

Mijn eerste absint ervaring staat hier een aantal berichtjes boven al beschreven. Ben nl de Zwager van LeZwagerduSoleil zeg maar...
Idd als eerste ervaring de Absenthe. Niet slecht, onder het mompelen van de tekst &$##$%, dit is echt nog beter dan pastis!! was de fles in 2 avonden leeg. En van absint wordt je niet dronken, echt niet...  ::) Al denkt Esther daar anders over...
Inmiddels al een aantal merken geprobeerd en het wordt al maar beter... ;D ;D ;D

 

Dekozn (04/11/07 om 02:17:20):

Hey iedereen, 'k heb net jullie forum ontdekt en zal mij maar meteen introduceren met mijn eerste "absinth" ervaring. "Absinth" tussen aanhalingstekens daar je't niet echt Absinth kunt noemen, ik had namelijk ontdekt dat een vriend van me Alsem (Artemisia absinthium) in zijn tuin had groeien... voel je 'm al komen. Ik had al vaker in kruidenboeken gelezen dat Alsem een krachtig kruid  was:" Een beetje alsem kan een dode tot leven wekken, een beetje teveel alsem kan een levende het dodenrijk injagen." Ook over drank absinth werd er veel belovends geschreven:"Na een glas zie je dingen zoals je ze wil zien, na een tweede glas zie je de dingen zoals niet zijn, na een derde zie je de dingen zoals ze werkelijk zijn en dit is het meest afschuwelijke." Klonk veel belovend en er stond een recept bij dus wij schoten meteen in actie: een  30tal gr alsem in 1fles wodka laten trekken voor een week, filteren en drinken.
Vol spanning kiepte ik een glas achterover en ... :-X jezus denk niet dat ik ooit zo'n vieze smoel getrokken heb als toen, de bitterheid sloeg onmiddelijk in en er was geen ontsnappen, brood eten, water, cola, bier drinken niets kreeg die gore  smaak weg uren nadien kon ik er nog van "genieten".
Dit is ondertussen al zo'n 10jaar geleden en gelukkig ben ik al wat wijzer geworden.
Een jaar na ons experiment ging mijn vriendin naar Spanje op reis en ik had haar op het hart gedrukt dat ze moest uitkijken voor een fles en ja hoor toen  ze terug was stond ze te glunderen voor mijn deur met een mooie groene fles in haar handen. Ik kan met de beste wil vd wereld niet meer herinneren welk merk het was maar het smaakte heerlijk
in de verste verte niet te vergelijken met ons eerste brouwsel.
Ondertussen heb al verschillende flessen soldaat gemaakt en hoe meer ik er proef, des te beter dat het mij smaakt...


 

Zenzero (04/11/07 om 19:53:02):

Welkom, [b]Dekozn[/b]. Ook namens de andere absintheurs op dit forum (neem ik, heel vrijpostig, de "honneurs" waarnemend, gemakshalve maar gewoon even aan)

Je houd er inderdaad 'n wel, zéér bizarre methodiek, op na, gezien, je eerste ervaring, met een "maceraat", bestaand uit enkel artemisia,en  vodka, ???

Maar vertel, verschillende flessen...? Noem er eens 'n paar...

...Niet om het een of ander, hoor. Maar laat een ding duidelijk zijn, de meeste posts op dit forum, behelzen toch doorgaans, wel het onderwerp: (karakteristieke) smaak, hoge kwaliteit, en eerlijke, al dan niet op ambachtelijke wijze gedestilleerde "absint"  want wie weet, misschien drink je inmiddels nog steeds niet de, "La veritable"

Het zou toch zonde zijn, als je verstoken zou blijven, van alle mooie aspecten, inherent, aan, de rijke, en een van door mystiek omgeven historie met als bewijs daarvoor de sferieke,en nostalgische absinthiana, die op uniek wijze, onlosmakelijk verbonden is, met het degusteren, en bereiden van een absint. Zoals het ritueel ter bereiding, dat bestaat uit 'n diversiteit van methoden, om het delicate, extract van planten en kruiden, door toevoeging van heerlijk, kristalhelder en ijs koud water te "brouileren" en dan die immer weer, fascinerende "louche" die daardoor dientengevolge ontstaat, het rijke, bijna bedwelmende en als begeisterend, te omschrijven parfum, dat de fee daardoor, uit ademt, en vervolgens de ambiance vult met 'n bijzondere, steeds weer verassende en onweerstaanbare schitterende symfonie van geuren die de passage naar de ronduit aphoteotisch te noemen en met niets anders te vergelijken, smaaksensatie, inluiden en vervolgens op subtiele wijze onthullen.

Kortom, absint is lekker, overal en altijd.

Ik ga d'r eentje nemen, zo'n lekker groen teefje, ofwel fee-tje.

Saluukes.


Dus gaan we dit aan de hand, van 'n al dan niet grondige analyse, de nooit falende "quick en dirty" methode, vaststellen.

Geef aan welke absint je inmiddels, al geprobeerd hebt, en maak uit de reacties van mede forum leden op, of dit een goede dan wel slechte keuze is of was.


 

Dekozn (04/11/07 om 20:59:12):

Wel bedankt Zenzero voor het hartelijke welkom en het mooi beschrijven  van wat het absintheisme (of absintherij) inhoud.
Zenzero schreef:


Je houd er inderdaad 'n wel, zéér bizarre methodiek, op na, gezien, je eerste ervaring, met een "maceraat", bestaand uit enkel artemisia,en  vodka, ???

Wel ja de bizarre methodiek kun je mss beter de "jong en onozelle" methodiek noemen, 'k was toen een jaar of 17.
Welke absinthes ik allemaal al gedronken heb kan ik je eerlijk gezegd niet meedelen maar gelukkig heb ik hier nog 2 lege flessen staan die ik laatst genuttigd heb.
De ene is L'exir aux plantes genoemd van Elie-Arnaud Denoix van 69°. Nu, ik ben geen echte kenner maar deze vond ik een aardig en natuurlijk smakende Absinth. Ik kan me natuurlijk vergissen maar volgens mij is deze ook natuurlijk gekleurd dus geen industriele kleurstoffen en van die dingen.
De andere was veel mindere kwaliteit namelijk Cavalin 69°. De E's op het etiket gaf me al een donker bruin vermoeden en de smaak bevestigde dit alleen maar. Ik geloof dat deze ook niet gedestillerd is maar gewoon een infuus is van Arthemisia aromaten. Gelukkig heb ik er niet teveel geld aan verspilt en was het maar een klein flesje. De verpakking en het flesje zelf mag er wel wezen maar daarvoor doen we't natuurlijk niet. 't Is altijd wel mooi meegenomen maar zolang de inhoud op niks trekt doet de verpakking niets terzake.
De laatst die ik gedronken heb was een eigen distilaat van mijn "beenhouwer" die een alambiek bezit. Het resultaat was een krachtige absinth doch naar mijn mening een iets te uitgesproken anijssmaak. We zijn nog een beetje aan het wikken en wegen maar zijn laatste bevinding was dat het kluren van het destillaat de smaak grotendeels verandert om niet te zeggen verkloot. Een blanchke  smaakt volgens hem stukken beter, jammer genoeg heb ik de kans nog niet gehad om eens te proeven. Dus we zullen eens moeten uitkijken naar een andere manier van kleuren en eventueel andere kruiden gebruiken voor het kleuren. Bij de laatste kleuring gebruikte hij munt, citroenmelisse, absinthalsem, citroenschil en zoethoutwortel.
Dit weekend gaan we naar Amsterdam en gaan we meteen ook eens een bezoek brengen aan Ton Overmars. Ik ben van plan mij een Duplais, Kubler en een versinthe (vanwege het hoge alsem gehalte) aan te schaffen.
Voila da was't zo'n beetje dus nu laat ik het over aan de connaiseurs om uit te maken of ik wel al degelijke Absinthe gedronken heb, het destilaat van mijn beenhouwer niet meegerekend natuurlijk.
Cheers

 

Helfrich (04/11/07 om 21:41:26):

Lijkt me niet dat je veel bijzonders hebt gedronken.

Versinthe - La Blanche, neem ik aan - is geen geweldige absint. Met het hoge alsemgehalte bedoel je waarschijnlijk het gescherm met thujon. Voor de alsem kun je beter zoiets als een Duplais nemen (huidige versie). Versinthe La Blanche is een stuk beter te pruimen wanneer je het niet als absint beschouwt, maar als Provençaals anijsaperitief; het lijkt wel wat op Eau de Garrigue van Fragonard.

De kleuring van je beenhouwer zuigt. Alsem en zoethout geven in de kleuring sowieso problemen. Het lijkt me geen al te grote moeite om je een beetje in te lezen, zowel qua drinken als qua distilleren. Het kan een hoop kommer en kwel schelen.

En iets wat "absinth" heet deugt per definitie niet.

 

Barski (04/11/07 om 23:31:28):

Dekozn schreef:

een  30tal gr alsem in 1fles wodka laten trekken voor een week, filteren en drinken.
Vol spanning kiepte ik een glas achterover en ... :-X jezus denk niet dat ik ooit zo'n vieze smoel getrokken heb als toen, de bitterheid sloeg onmiddelijk in en er was geen ontsnappen, brood eten, water, cola, bier drinken niets kreeg die gore  smaak weg uren nadien kon ik er nog van "genieten".


Hallo Dekozn, van harte welkom op het groenefee forum en dank je voor die schitterende anekdote. Het verwondert me dat je dat glas toen blijkbaar leeg hebt gekregen. Ik zou er zelf volledig van over mijn nek zijn gegaan. Maar goed, een leuk en memorabel begin is het zeker. Ik ben trouwens benieuwd hoe je bent gekomen op je naam. Give us a hint?

 

Zenzero (04/12/07 om 02:07:57):

Wel, Dekozn. De eerste, 2 reactie(s), op je, zeker toch wel als bedenkelijk te beschouwen, absint ervaringen, heb je hier mee binnen, en niet van de minste.
Helfrich,
Absintheur Divin, van dit forum, een ietwat soms bij vlagen rare, maar zéér welbespraakte, deskundige, met veel kennis, die, een wel zeer breed scala, aan onderwerpen al dan niet gerelateerd aan absint en wederdienende, behelst. En (mits goed, gehumeurd, en niet te druk met, het runnen van zijn business) wel aanspreekbaar, en bereid tot het sporadisch verstrekken van antwoorden op, al dan niet, als serieus te beschouwen vragen, tevens een connaisseur, pur sang, en debonaire ;D, met het hart op de juiste plaats (meen ik te vermoedden) en tevens met gepaste trots, edoch door bescheidenheid gesierde, kundige distillateur, van de, enige, uit Nederland, afkomstige en volgens oud traditioneel, op ambachtelijke wijze vervaardigde kwaliteits absint...

En van Barski, Soort gelijk verhaal, maar in wezen, toch weer net iets anders...

Zoooo....hpffff, dat was weer 'n flinke bek vol, geouwehoer.

Mocht ik iets vergeten, zijn te vermelden in dit biografische, lichtelijk pompeus, stukje amateur proza, schroom dan niet, Serge, je per direct met mij in contact te stellen, over het eventuele, veroorzaakte ongerief.

 

sixela (04/12/07 om 13:27:48):

Zenzero schreef:


Mocht ik iets vergeten, zijn .


Alleszins, geen, komma's.

 

Dekozn (04/12/07 om 15:55:43):

Ik bedoelde inderdaad thujon Helfirch maar ik durfde het niet bij naam te noemen  vanwege een post hierboven:  "Ofwel is het een grap, ofwel heb je anders last van - of beter gezegd, heb je last van het gebrek aan iets.
Om over thujon te zeveren op dit forum..."   maar die versinthe laat ik dus beter links liggen, goed dat ik dat weet. Aangezien ik blijkbaar nog niets bijzonders gedronken heb zal ik dit weekend daar verandering  in brengen in Amsterdam, mss geeft het mij wel een totaal ander beeld van Absinth. We zullen zeker en vast die Absinth bar/kelder bezoeken. Vorige keer in Amsterdam hadden we het pas de laatste dag ontdekt, toen het gesloten was natuurlijk.
Oh ja voor ik het vergeet, in de mosquito coast te Gent kun je ook Absinth drinken maar ik denk dat het Pernod (ben niet 100% zeker) en 'k heb ier ergens gelezen dat een Pernod ook niet teveel soeps is.
Die kleuring zuigt idd aangezien het de hele absinth verneukte en we hebben idd nog veel te leren, als je enkele goede links of tips moet je je zeker niet in houden  ;)
Dekozn komt van kozzes ofte neven in het Tollembeeks.
Iedereen nogmaals bedankt voor het hartelijk welkom.

 

anrepta (04/12/07 om 19:30:06):

Dekozn schreef:

...als je enkele goede links of tips moet je je zeker niet in houden  ;)
Dekozn komt van kozzes ofte neven in het Tollembeeks.
Iedereen nogmaals bedankt voor het hartelijk welkom.

Als je eens wat soorten wilt proberen valt de floris bar in Brussel wel aan te raden. Zeker als je in Tollembeek woont, wat daar niet zo ver vandaan ligt geloof ik. Verdere info elders op het forum ;)

 

radioflux (04/12/07 om 23:33:41):

Dekozn schreef:

Aangezien ik blijkbaar nog niets bijzonders gedronken heb zal ik dit weekend daar verandering  in brengen in Amsterdam, mss geeft het mij wel een totaal ander beeld van Absinth. We zullen zeker en vast die Absinth bar/kelder bezoeken. Vorige keer in Amsterdam hadden we het pas de laatste dag ontdekt, toen het gesloten was natuurlijk.

Amsterdam? Weer verkeerd. De enige plek waar je in Nederland momenteel een fatsoenlijke absint kunt krijgen is Oirsbeek. Maar ja, als je staat op absinth...

als je enkele goede links of tips moet je je zeker niet in houden

http://www.groenefee.nl/index.php?link=welke

 

Zenzero (04/13/07 om 00:57:05):

sixela schreef:



Alleszins, geen, komma's.



Yea' right.
Hier reageer ik dus normaal gesproken nog nie' eens op, hè!  >:(

Maar ja, omdat ik in 'n goed te noemen stemming,  ;D en tevens, in goed gezelschap, al dan niet, imaginair, verkeer. Want nl. de pillen voor mijn hoofd, doen hun werk uistekend, beter dan die voor mijn buik, maar dat terzijde.

E,hhe, enn... Omdat jij 't bent, Sixela.  8)

En, bij de weg... Ach manneken toch, beter te veel, dan te weinig, zei d'n baas, altijd, als dienen, mi al, z'n te veul aan franken af kwam. Overdaad schaadt... Niet, meer, van nu af aan!
Wat misschien vreemd klinkt, uit de mond van 'n Hollander, maar ze zijn gratuit, hè, dus.....!  :P

Maar even fyi, komma's zijn rust, punten, en d'n docteur, zei, mij, neem veel rust, tot u, wel, hier het, resultaat (tel ze even voor me, want ik ben niet alleen in lichte mate dyslectisch, maar heb ook nog 'n dyscalculie. Om de hilariteit vanwege, 'n paar komma' tjes meer of minder, nog maar wat te verhogen, Un-fuckin' believeable, hè ???


...En, nog, maar,'n, paar, d'r, bij, alsof, 't maar, niet, op, kan,,,, toch?

Hoppsaké (óók lekker spul), En nog 'n paar reserve, voor de lief en stout, hebbers, onder ons, zullen we, maar z,e,g,g,e,n. (punt?)

Kloar.

Weer, krap, 25 seconden van m'n kostbare nachtrust, verkwanseld, tis verdomme toch humanistus-geklaagd, bij alle atheïsten nog 's aan toe zeg, ga theologie studeren, als je jezelf en anderen, toch alleen wilt vervelen, met je onzinnige kennis van,
likm'nvestje, over niemendalletjes.

 

Helfrich (04/13/07 om 08:57:54):

Ik wilde al iets zeggen over therapeutische komma's, maar dat leek me niet zo gepast. Maar eh, begrijp ik nu goed dat u knettergek bent en dat u met hoofdpillen en rustkomma's uw gekte weet te beteugelen? Of is dat wat overhaast geconcludeerd? Noem het maar niemendal.

 

Helfrich (04/13/07 om 09:03:20):

radioflux schreef:


De enige plek waar je in Nederland momenteel een fatsoenlijke absint kunt krijgen is Oirsbeek.

Inderdaad, al klinkt het enigszins obsceen:
De enige plek waar je in Nederland momenteel een fatsoenlijke absint kunt krijgen is Oirsbeek.

Een deel gaat wel naar Amsterdam, maar natuurlijk niet naar die bar (AFAIK).

 

radioflux (04/13/07 om 18:33:45):

Zenzero schreef:


Maar even fyi, komma's zijn rust, punten,

Te veel rust is uitermate vermoeiend

 

sixela (04/13/07 om 22:55:26):

Zenzero schreef:


Maar even fyi, komma's zijn rust, punten,


Als ik met de wagen rijd appecieer ik een rustpunt als ik op mijn eindbestemming ben toegekomen of even een pauze maak.

Als de wagen echter elke twee minuten stilvalt dan bel ik de pechdienst: van die pauzes komt mijn auto misschien wel tot rust, maar ik niet.

 

F@TM@N (04/13/07 om 23:32:40):

Als ik met de wagen rijd appecieer ik een rustpunt


Volgens mij is het apprecieer...als we toch aan het komma-neuken zijn.... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

Zenzero (04/14/07 om 03:14:19):

sixela schreef:



Als ik met de wagen rijd appecieer ik een [b]rustpunt[/b] als ik op mijn eindbestemming ben toegekomen of even een [b]pauze[/b] maak.

Als de wagen echter elke twee minuten [b]stilvalt[/b] dan bel ik de pechdienst: van die [b]pauzes[/b] komt mijn auto misschien wel tot [b]rust[/b], maar ik niet.


Auto's, komma's, rust(punt)? Stilvallen, pauze(s), 't duizelt me... De punten, en pauzes, doen me welhaast stilvallen, (poeh, poeh, even rust) (lange komma).

Maar ja, Sixela, ik begrijp echt heel erg goed, wat je daar mee bedoelt te zeggen, sterker nog, ik ben het er zelfs roerend mee eens. Maar ik snap er, verder geen ene enkele 'spreekwoordelijke' hol van. ::)

...Dat je geen rust kunt vinden ligt gewoon aan het simpel te verklaren feit, dat je geen komma's gebruikt, in je, al dan niet, metaforisch bedoelde,  reacties bijdrage, opmerkingen...

en 'n, punt is.... geen komma, period!

 

Zenzero (04/14/07 om 03:28:23):

Helfrich schreef:

Maar eh, begrijp ik nu goed dat u knettergek bent  Noem het maar niemendal.

Prettig gestoord, Helfrich, laten we het daar maar gewoon op houden hè, da's al gek genoeg...

En, al helemaal, niet labiel, maar evt. mentaal als wel emotioneel, 'flexibel' van geest te noemen... op z'n zachtst gezegd, subtiel-tjes uitgedrukt

...en dat u met hoofdpillen en rustkomma's uw gekte weet te beteugelen? Of is dat wat overhaast geconcludeerd?

Tja, tja, tja! Wat zal ik daar nu op antwoorden... 's denken....
Een mooie dans...? Maar jammer dat het hier foutief geschreven en gespeld wordt ;D

Noem het maar niemendal.

Maar beste vrind, dat is het geenszins, juist in tegendeel. Het is gewoon 'n kleine akkefiet, en in die hoedanigheid als futiel te beschouwen (zonder in pleonasme, maar wel in enigszins als tautologie te bestempelen, uitdrukkingen, te vervallen) :D dus, 'niemendal-letje'.
Om maar, 'ns wat te noemen.

...en dat u met hoofdpillen...

En de buikpillen, vergeten we zeker voor het gemak maar weer even?

 

Helfrich (04/14/07 om 12:15:15):

O ja, de buikpillen. Vertel!

De kwestie met de komma's is vooral dat ze op zulke onverwachte plaatsen staan dat je zinnen met horten en stoten in het brein van de lezer binnenkomen, als een goed opgespaard ejaculaat. Ik moet ook bekennen dat het wat vermoeiend leest.

 

sixela (04/16/07 om 12:03:14):

Zenzero schreef:


...Dat je geen rust kunt vinden ligt gewoon


aan het feit dat ik je berichten probeer te








ontcijferen



en mijn


brein


alles terug

aan me


kaar moet

pla

kken.

 

Zenzero (04/19/07 om 00:44:59):

Jij lijkt me intelligent genoeg om al die onzin van mij te ontcijferen.
Want toegegeven, sommige mensen zijn nu eenmaal slimmer dan ik ::) (...en wie weet? Misschien wel méér dan sommige...)

Het lukt je overigens aardig alles juist te interpreteren, gezien je reacties. Ik heb nl. slechtere gezien ;D

Chewing gum for the mind, niet qua inhoud[s]t[/s] maar qua woordkeuze, grammatica en zinsbouw ed...:D

Ik zal beter mijn best doen. D'accord?

 

Helfrich (04/19/07 om 00:55:48):

Zenzero schreef:

niet qua inhoudt maar qua woordkeuze

Gaat u nu zelfstandige naamwoorden vervoegen?

 

sixela (04/19/07 om 01:45:07):

Zenzero schreef:

Jij lijkt me intelligent genoeg om al die onzin van mij te ontcijferen.


Ja, maar masochisme is nu eenmaal mijn ding niet.

 

sixela (04/19/07 om 01:48:37):

Helfrich schreef:


Gaat u nu zelfstandige naamwoorden vervoegen?

Ik denk dat hij zich nog [b]inhoudt[/b], en nog iets veel ergers kan bedenken.

 

Zenzero (04/19/07 om 02:08:58):

Lokaal dictee. Of wat?
Ik doe wel mee hoor ;D

 

Algemene absintdiscussie